Zwölf ist die Zahl an tausend Jahren,
Die sich als Rund des Weges breiten,
Den wir als Bund von kleinen Scharen
Von Suchern heut und eh durchschreiten.
Zur Burg, die wir in steter Mitte,
Wenn auch von Nebel oft verhangen,
Erahnen, richten wir die Schritte,
Die wir im großen Kreis gegangen.
Und spiegeln sich an weißen Wänden
In Gaukelspielen unsre Schatten,
Und reißen sie, daß Blitze blenden –
Umfängt kein Schreck uns noch Ermatten.
Es zieht uns weiter ohne Zagen
Durch kahle Ebnen, die vom Eise
Ergleißen, aus dem Felsen ragen,
Seit Urbeginn die alte Reise.
Des Ursprungs Tiere sind Gefährten –
Der Götter Boten gar – und Beute,
Als Kleid und Speise zu verwerten,
Gejagt um Fleisch und Horn und Häute.
Wir fingen sie in tiefen Gruben,
Die wir mit baren, toten Händen
Aus dem erstarrten Boden huben,
In die sie, um dort zu verenden,
Hinunterstürzten. So am Pfahle,
Den wir gespitzt mit scharfen Kanten
Von Feuerstein: bereit zum Mahle
Selbst Wollnashorn und Elefanten.
Dann sprangen wir um Opferfeuer,
Wenn durch der Masken Münder Ahnen
Die Stimmen hoben ungeheuer
Und Lieder sangen die Schamanen,
Bis endlich selbst der Herr der Tiere
Erscheint am Bluttisch bei der Schönen,
Der Priesterin, auf alle Viere
Gekniet, erwartend, ihm zu frönen.
Geburt und Tod im Ring von Zelten,
Und Traum und Feiern, Wandern, Jagen
In Tundra-Fluren, Eiseswelten,
So heute wie zu andern Tagen.
Sah einer, daß der Gletscher schmölze?
Seit je kristallne Flächen tauten,
Wo Gräser sprössen und Gehölze,
Darin die Vögel Nester bauten?
Und doch geschah es: Flüsse schoben,
Die Schollen brechend, Megalithen;
Die Ströme schwollen, bis gehoben
Der Boden war, um Frucht zu bieten.
Nun drängte zahllos an die Schwemme
Des Rentiers, Hirsches, Urrinds Herde,
Und stummer Münder fremde Stämme
Durchwagten unbenamt die Erde.
Sie schieden sorgsam nach Bereichen
Für sich, für Götter, für Dämonen
Und stellten Pfeiler auf zum Zeichen
Des Ortes, da sie künftig wohnen.
Den Himmel teilten sie in Kreise
Von Sonne, Mond und lichten Sternen,
Auf daß sich Tag und Jahr erweise
Zum Maß für Zeit- und Raumes Fernen.
Die Große Mutter furchten Pflüge,
Aus Ästen scharf herausgehauen,
Damit sie Saat und Ernte trüge,
Um Land und Acker zu bebauen.
Sie setzten Steine zum Gemäuer,
Bald prangten Städte stolz von Türmen,
In die sie bargen, was sich teuer
Erhandeln ließ, vor Feuer, Stürmen
Und Horden, die bewehrt, beritten,
Mit Pferd und Wagen hergezogen,
Um Gold und Krone grimmig stritten,
Sie raubten, stahlen und erlogen.
Auch wir erlernten, Erz zu schmieden,
Daraus das Schwert, den Speer zu hämmern,
Das Brot zu backen, Kraut zu sieden,
Den Stall zu bauen Schafen, Lämmern,
Den Pferden, Rindern, Schweinen, Ziegen;
Wir banden Flöße, fingen Fische,
Wir sägten Holz für Kinderwiegen,
Für Bänke, Schränke, breite Tische.
Auch schnitten wir aus selbem Baume
Den großen Göttern Holz-Idole,
Erschaut als Bild-Gestalt im Traume
Und festgehalten uns zum Wohle.
Die Fülle formte Gold zu Ringen,
Die wir um Arm und Finger wanden,
An unsrer Frauen Schläfen hingen,
Die Wolle weich zu Fäden banden.
So sahn wir Met-benetzter Lippe,
Umkränzten Haupts, gesalbt, gekleidet
In feines Linnen, aus der Sippe
Ein Volk erwachsen, das beneidet,
Gefürchtet auch vor andern schwelgte.
Wie zäh erhielten wir die Sitte!
Wer wußte, daß das Reis schon welkte,
Der Stamm vermodert aus der Mitte?
Wir sahn die Brüder gleicher Zunge,
Herausgetreten aus dem Haine,
Betrachten, wie die Axt im Schwunge
Zerhackt des Aufgeragten Beine,
So daß der Gott vor fremden Pfaffen
Und dessen Kriegern, die sie schützen,
Zu Boden stürzt! Und stumm begaffen
ihn jene, die ihm nichts mehr nützen.
Doch was weit schwerer wog: Im Kaufe
– Wo wir das Gestern noch verborgen
Im Herzen trugen – durch die Taufe
Erfeilschten sie ein feiles Morgen.
Wir mußten nun die Tage zählen,
Die uns noch blieben eigner Weise.
Und ob sich schickt, den Kampf zu wählen,
Erwägen, oder feig und leise
Zu fügen sich der Weltenstunde.
Der sagte so, und der zum andern
Im Rate riet. Doch eine Wunde,
Die nie verharschte, trieb zum Wandern.
Zwar kämpften wir, und manche Schlachten,
Doch keine Kriege zu gewinnen,
War uns vergönnt. Die Zeiten brachten
Erst Fron, dann Frieden. Nur tief innen –
Da blieb die Sehnsucht, abzustreifen
Den fremden Glauben, der erzwungen
Den Vätern war, und nachzuschweifen
Den Göttern, lange unbesungen.
So ziehn wir wieder, ohne Worte
Und ohne Lieder, die vergessen,
Durch alte, still vergreiste Orte,
Das lang Gesuchte zu durchmessen.
Und immer steht die Burg inmitten,
Ein Inbild Daseins starker Mauern,
Ein Wir, ein Ich, das unbestritten,
Die Wallburg, drin bei sich zu dauern.
Sie ist gerundet wie die Kreise,
Von nah und ferne sie umzirkend,
Ein starres Abbild jener Reise,
Verheißung, Gleichnis, unverwirkend.
Doch jeder Weg, der sie umwindet,
Führt einmal grade vor das Tor,
Das jeder Wandrer plötzlich findet,
Dieweil es ihn als Ziel erkor.
Dwanaće tysac lět ličimy,
Kotrež so w kole puća šěrja,
Po kotrymž we zwjazku kročimy
Pytacych črjódow bjez pastyrja.
K hrodźišću, kotrež spochi srjedźa,
Byrnjež zawalowane do mły,
Wokoło ducym błuke schadźa,
Swojich měrimy krokow syły.
A motajcy na běłych sćěnach
So špiheluja naše sćiny,
Je torhajcy, ale žadyn strach –
Naš duch njebywa zesłabjeny.
Nas ćehnje dale, bjez komdźenja
Přez puste płonje, hdźež lód swěći,
Nad puć so skały wupinaja,
Kotryž so póčnje w prazašłosći.
Su přewodnicy prazwěrjata –
Pósli bohow samo – a popad,
Wužići jako jědź a drasta,
Hnaći pře róh a kožany kabat.
Do hłubokich jamow je łójachmy,
Kotrež ze zmjerzłymi rukami
We sprostnjenej pjeršći twarjachmy,
Zeslakachu pod hałozami.
Skoćata na koły spadachu,
Kiž běchmy z hranami wótřili
Křesawca, tuž pjec so móžachu,
Nosorohača smy kurili.
Wob woheń woporny skakachmy,
Hdyž prjedownikow pod maskami
Na strašne hłosy poskachmy,
By kuzłał šaman ze spěwami,
Hač naposledk zwěrjatow knjez
Sam zjewi so za krawym blidom,
K rjanej je so na wšě štyri zwjezł:
Žrječka, krasni mje z hołdowanjom!
Porod a smjerć we stanowym kruhu,
Són, łów a swjatki, pućowanje
Po honach tundry, twjerdym sněhu
Dźensa kaž jutře a tydźenje.
Widźeše-li něchtó, lodowc tać?
Wotdawna-li tajachu škruty,
Hdźež ptačina móhła trawu brać,
Dorostej plesći přebytk kruty?
A tola: rěki so suwachu,
Błyšćate płoniny łamajcy;
Z wutkom so brjohi zaliwachu,
Zrostłych płodow wužichu wšitcy.
K pławnišću tłóčachu so mnohe
Stadła sobow, turow, jelenjow,
A němych hubow kmjeny druhe
Přeprěčachu kraje bjez mjenow.
Hory a doły zrozdźělachu
Za bohow, za duchow, za sebje,
Znamjenske stołpy nastajichu
Městnow, hdźež budźe jich bydlenje.
Firmament dźělichu do kruhow
Njebjeskich ćělesow w bliskosći,
Zo słužił by měrjenju dobow
A přestrjenjowych zdalenosći.
Wulku maćer brózdźachu płuhi
Z wótrje woćesanych hałozow,
Zo by zorna nosyła z włóhi,
Symjo z polow a zahrodow.
Składźechu do murjow kamjenje,
Města so z wěžemi krasnjachu,
Škitajcy pokład, kiž njesprócnje
Wšón wuwikowali sej běchu.
Pasma na konjach přićežechu,
Jězdni z wozami a brónjemi,
Strašnje wo złoto wojowachu,
Rubicy, kradnycy, ze łžemi.
Tež my nawuknychmy rudu škrěć,
Wukować kopjo, mječ a krónu,
Rostliny warić, chlěba pjec,
Hródź twarić wowcam pohódnu,
Tež howjadam, kozam, prosatkam;
Zwjazawši spław, łójachmy ryby,
Drjewa posłužichu kolebkam,
Bu rězany naporjad hruby.
A ze štoma tež wućesachmy
Našich mócnych bohow znamjenja,
Kaž sonach jich widźeli běchmy,
K zbožu čłowjeskeho žiwjenja.
Z přebytka nasta złoto wabne,
Kotrež wob ruku, porst wijachmy,
Na skrónje žonow bu wěšane,
Do nići wołmu tež předźechmy.
Tuž widźachmy pić mjedowinu
Z kwětom na hłowach wupyšeny
Lud woblečeny lěpšu zdźinu,
Rodźinam skoro wurosćeny.
Nam hejsowanje zawidźachu.
Ka kruće wobchowachmy wašnje!
Wšak prut hižo wjadnješe trochu.
Štó stuchłosć we wjeselu pytnje?
Hladachmy na bratrow, kiž běchu
Zesrjedźa haja wustupili,
Z machacej sekeru su sochu
Boha w nohomaj rozrubali,
Přibóh před cuzymi popami,
Wojakami, kiž jich škitachu,
So na zem wali – mjez wonymi,
Kiž bjez wěry jeno wukachu.
A štož je wažniše: W tej kupi
Hdźež hišće chowachmy wčerawše
We wutrobje – za křćeńcu hłupi
Dóstachu bědne dny jutřiše.
My dyrbjachmy nětko ličić dny,
Kiž nam wěstym zmysle wostachu.
Rozwažować, hač je bój zdobny
Abo přizamknyć so po ćichu
Kaž bojazliwcy duchej doby.
Jedyn radźeše tak, a druhi
Znak. Ale rana do wutroby,
Njestwjerdła, nućeše na nohi.
Hačrunje do bitwow ćahachmy,
Dobyć wójnu nam njebu přate.
Poddani roboćić chodźachmy,
Měrne časy nam buchu date.
Tola hłuboko nutřka – žedźba
Tčeše, cuzu wěru, wunuzowanu,
Wottřasć, a spěw, kiž so spodoba
Ródnym boham, zaspěwać jónu.
Tuž ćehnjemy dale, bjez pěsni,
Kotrež běchu so woteznałe,
Po starodawnych městnach, žadni
toh', zo bychu so přeslědźiłe.
A přeco steji hród wosrjedźa,
Wobraz byća z mócnym nasypom,
Nas, mnje, kotřiž wěsće jón budźa
Jednoćić ze swětnym pobytom.
Hrodźišćo kulojte kaž kruhi,
Blisko a dale jo wobdace,
Jakny wotbłyšć pućneje smuhi,
Slubjenje, parabla, trajace.
Kóždy wšak puć, kiž jo wobwije,
Dowjedźe raz runje před wrota,
Na kotrež wuprawa zabije,
Wot wrotow zaměrnje zajata.